پیشنهاد سردبیر

کارشناس تحقیقات دفتر حفاظت از لایه ازن درباره تاثیر تخریب لایه ازن بر ایران گفت: باتوجه به این‌که ایران در نیمکره شمالی قرار دارد، آثار زیان‌بار کمتری را نسبت به کشورهای نزدیک به قطب جنوب می‌بیند.

۱۶ سپتامبر روز جهانی حفاظت از لایه ازن/ تاثیر تخریب لایه ازن بر ایران

شفیع موسوی افزود: چند سالی است وضعیت ازن در قطب شمال هم به جنبه‌های نگران کننده‌ای رسیده است. میزان گاز اتم برم و کلر روی قطب شمال بیشتر از قطب جنوب است.

قطب جنوب سردتر از قطب شمال است و به همین دلیل شرایط برای شکل‌گیری حفره‌های بزرگ در قطب شمال کمتر از قطب جنوب اتفاق می‌افتد اما کارشناسان می‌گوید اگر شرایط گرمایش جهانی ادامه پیدا کند، موجب می‌شود قشر لایه تروپوسفر سردتر شود و در نتیجه فرآیند تخریب ازن در قطب شمال هم مثل قطب جنوب اتفاق بیفتد. در نهایت این مساله منجر به آسیب رسیدن به کشورهای نیمکره شمالی زمین می‌شود. در این شرایط جلوگیری از افزایش دمای جهانی به پیشگیری از تخریب ازن در قطب شمال کمک می‌کند. در سرزمین ما میانگین کلی ازن روی سرزمین ایران حدود ۳۰۰ دابسون در نوسان است.

کارشناس تحقیقات دفتر حفاظت از لایه ازن با بیان این‌که ازن در ایران تغییرات خیلی کمی دارد، تصریح کرد: کشورهای اسکاندیناوی نزدیک به قطب شمال بیشتر آسیب را می‌بینند. با این حال تلاش می‌کنیم که اشعه فرابنفش از میزان عادی‌اش بیشتر نشود. ازن جذب کننده تابش اشعه فرابنفش خورشید است. ایران روی فلات و ارتفاع است و نسبت به کشورهای هم‌عرض خود با ارتفاع پایین‌تر، به خودی خود تابش فرابنفش بالاتری دارد. در صورت تخریب در لایه ازن ، شدت فاجعه بیشتر می‌شود. 

موسوی با توصیه به مردم در خصوص مراقبت‌های لازم در مقابل اشعه فرابنفش گفت: باید خودمان جنبه‌های کنترلی و محافظتی را در نظر بگیریم و از پوست و چشم خودمان مراقبت کنیم. عینک‌های آفتابی و کرم‌های ضدآفتاب راهکار خوبی برای محافظت از خودمان هستند. مردم باید بیشتر مراقبت کنند چون آب مروارید و مشکلات خیلی زیاد دیگری در ایران وجود دارند. اشعه فرابنفش برای انسان‌ها، حیوانات، گیاهان و دریاها مضر و آسیب زا است. موجب آسیب به اشیا و حتی رنگ خودروها می‌شود. می‌تواند به DNA انسان‌ها هم آسیب بزند. آفتاب سوختگی‌ها می‌تواند به سرطان پوست هم تبدیل شود.

او درباره اصلاحیه کیگالی خاطرنشان کرد:۱۶۰ کشور این اصلاحیه را تصویب کردند که روی گازهای گرمایشی متمرکز می‌شود. این گازهای گرمایشی شامل گازهای مورد مصرف در سیستم‌های سردکننده مثل یخچال‌های تجاری و خانگی هستند. در پروتکل مونترال این گازها جایگزین گازهای مخرب شده بودند اما بعد از اصلاحیه کیگالی، کشورهایی که بر اثر این گازها آسیب‌های بیشتری دیدند، زود تر این مساله را تصویب کردند که این گازها را از چرخه مصرفی خارج کنند. ایران هم در مقابل گازهای گرمایشی آسیب‌پذیر است اما چون پیمان‌نامه پاریس هنوز امضا نشده، این فرآیند در ایران به تصویب نرسیده است البته دولت پذیرش اولیه‌اش را انجام داده است و در حال پیگیری و گفت‌وگو با نمایندگان مجلس هستیم تا ان‌شاءالله هر چه سریع‌تر این کار انجام شود.

موسوی در پایان اظهارکرد: بعد از تصویب باید محدودیت‌های قانونی را شروع کنیم. باید گازهای جایگزین‌ معرفی شوند و بعد از سال ۲۰۲۷ روند تدریجی حذف گاز مخرب شروع می‌شود و تا سال ۲۰۴۷ باید حدود ۸۵ درصد از این گازهای گرمایشی از چرخه مصرف خارج شوند. طبق محاسبه‌ای که انجام شده، باتوجه به پیمان‌نامه پاریس مبنی بر جلوگیری از افزایش دمای جهانی به بیش از ۲ درجه سانتیگراد اقدام به حذف این گاز گرمایشی می‌تواند تا نیم درجه دمای میانگین را کاهش دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.